Header Ads

Από τη Σχολή Καλών Τεχνών στα χωράφια και στην παραγωγή Βιολογικού Χυμού Μήλου στη Μηλέα Ελασσόνας

Ανέκαθεν το μεγάλο πρόβλημα των παραγωγών βιολογικών προϊόντων ήταν η προώθηση στην αγορά, στην προστιθέμενη αξία που αρμόζει με τις ποιοτικές, μη συμβατικές, συνθήκες καλλιέργειάς τους. Κάποιοι καρποί για παράδειγμα, λόγω κακής γονιμοποίησης είναι

παραμορφωμένοι, άλλοι λόγω μεγέθους είναι μη καλαίσθητοι κι άλλοι επειδή φέρουν διάφορα στίγματα από έντομα και καθίστανται μη εμπορεύσιμοι. Δυστυχώς στις βιολογικές καλλιέργειες η ανομοιομορφία είναι σύνηθες φαινόμενο, αλλά όπως αποδεικνύεται επηρεάζει την προώθησή τους στην αγορά.


Τα παραπάνω οδήγησαν έναν νέο μηλοπαραγωγό από τη Μηλέα Ελασσόνας, τον Κων/νο Μηνά, να αποφασίσει να επενδύσει στη χυμοποίηση. Πρόσφατα εξασφάλισε χρηματοδότηση από το πρόγραμμα leader της Περιφέρειας Θεσσαλίας, προϋπολογισμού 63.738 ευρώ με τη δική του συμμετοχή να κυμαίνεται στα 32.000 ευρώ και προχωρά στην ίδρυση εργαστηρίου παραγωγής χυμού μήλου, κατασκευή κτιριακών εγκαταστάσεων και προμήθεια εξοπλισμού. Μια απόφαση τολμηρή, για κάποιον που πρωτοασχολήθηκε εντατικά με τον αγροτικό τομέα μόλις το 2015, καλλιεργώντας κυρίως μήλα και καρύδια και το 2017 εντάχθηκε στο πρόγραμμα των νέων αγροτών.


ΑΠΟ ΤΗ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΣΤΑ ΧΩΡΑΦΙΑ
Για την απόφασή του αυτή, για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι νέοι αγρότες για το τι περιμένουν από την Πολιτεία, αλλά και για τα όνειρα/σχέδιά του ο Κ. Μηνάς δήλωσε: «Η ιστορία ξεκινάει 30 χρόνια πριν στη Μηλέα Ελασσόνας, από τότε που η οικογένειά μου ασχολείται με την καλλιέργεια μήλου, άλλωστε γι’ αυτό και το όνομα Μηλέα, μιας και από το 1960 στο χωριό υπήρχαν αρκετά περιβόλια με μηλιές. Νωρίτερα, το χωριό λεγόταν Βούρμπα. Σήμερα κυριαρχούν οι καλλιέργειες αμυγδαλιών και καρυδιών. Ένα πολύ μεγάλο μέρος των νέων αγροτών, όπως έχω διαπιστώσει, συνεχίζει και βελτιώνει τις υπάρχουσες οικογενειακές υποδομές πάνω στο κομμάτι της καλλιέργειας. Η απόφασή μου να ασχοληθώ με την καλλιέργεια βιολογικών μήλων πάρθηκε το 2015 αμέσως μετά τις σπουδές μου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στη Σχολή Καλών Τεχνών. Το 2015, όταν κορυφωνόταν η οικονομική κρίση, σκέφτηκα πιο ώριμα, άφησα το κομμάτι της τέχνης και επέστρεψα στο χωριό μου τη Μηλέα. Δεν ήταν εύκολη η απόφαση αλλά πλέον φαντάζει ακόμα πιο δύσκολο το να επιστρέψω σε ένα αστικό περιβάλλον. Ξεκίνησα να ασχολούμαι με τη γεωργία διότι σου προσφέρει άλλες καθημερινές ποιότητες διαβίωσης και επιβίωσης, από αυτές της πόλης. Είναι ένας κλάδος που με μεράκι και υπομονή μπορείς να πετύχεις στόχους, όχι αποκλειστικά οικονομικούς, αλλά να προστατέψεις το ίδιο το περιβάλλον, τη «γη» την ίδια. Είναι ευχάριστη η εργασία και η επαφή με τη φύση, σε κουράζει μεν, σε χαλαρώνει δε.


ΑΝΑΡΠΑΣΤΑ ΤΑ ΜΗΛΑ
Ο Κ. Μηνάς αισιοδοξεί γιατί η ζήτηση της αγοράς για μήλα συνεχώς αυξάνεται: Είναι ένα από τα πιο νόστιμα εγχώρια μήλα, ενώ ο κλάδος τελευταία ξεκίνησε να εκσυγχρονίζεται ουσιαστικά, με αποτέλεσμα πλέον να παράγει/μεταποιεί και να εξασφαλίζει την ποιότητα των προϊόντων του. Δεν μπορώ να ξέρω πώς θα εξελιχθεί η φετινή παραγωγή, διότι τα τελευταία χρόνια συναντάμε πιο συχνά έντονα καιρικά φαινόμενα (χαλαζοπτώσεις-παγετούς-ανομβρία-υψηλές θερμοκρασίες) αλλά και ζεστούς χειμώνες, όπως πέρυσι π.χ., που ήταν ο πιο ζεστός χειμώνας τα τελευταία 65 χρόνια στην Ευρώπη, και συνεχώς προκύπτουν αν όχι νέες, σίγουρα πιο ανθεκτικές ασθένειες, οι οποίες στη βιολογική καλλιέργεια είναι αισθητές και κοστοβόρες».


ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΤΖΕΚΤ
Σήμερα τα μήλα που παράγει η οικογένεια του Κ. Μηνά από 12 ποικιλίες, είναι άριστα και προωθούνται σε μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ. Ο Κ. Μηνάς διάλεξε τη χυμοποίηση, γιατί τα φρούτα που πρόκειται να επεξεργαστεί είναι Α’ ποιότητας και κάποια στιγμή πρέπει να αμειφθούν με την αντίστοιχη τιμή. Έτσι θα ξεκινήσει με 2 κωδικούς (δύο γεύσεις) καθαρά από χυμό μήλου, 100% βιολογικό, χωρίς πρόσθετα συντηρητικά και σε δεύτερη φάση αν τα πάντα κυλήσουν ομαλά, σειρά θα πάρει το μηλόξυδο, το τσιπς μήλου, το έλαιο μήλου, κι άλλα υποπροϊόντα που σου προσφέρει το φρούτο αυτό. Όπως εξομολογείται ο νεαρός αγρότης, «η προώθηση/ διάθεση ενός προϊόντος είναι ένα από τα πιο δύσκολα, αν όχι το πιο δύσκολο κομμάτι. Είναι το πώς θα το πουλήσεις και όχι το τι θα πουλήσεις άλλωστε. Αναγκαστικά θα εκμεταλλευτώ τα social media, δεν προχωράς πουθενά χωρίς αυτά όταν θες να ασχοληθείς με το εμπόριο. Για την προώθηση του χυμού υπάρχει ενδιαφέρον από εταιρεία προώθησης τέτοιων προϊόντων με την οποία ήδη συνεργάζομαι. Ακόμη, μιλώ με διάφορα βιολογικά καταστήματα σε Λάρισα και Αθήνα, καθώς και με κάποια καταστήματα στην επαρχία Ελασσόνας. Είμαι αρκετά αισιόδοξος, γιατί ο καταναλωτής δείχνει να κάνει στροφή εδώ και καιρό, στα βιολογικά προϊόντα».


Η ΒΟΗΘΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ
Ο ίδιος δεν περιμένει και πολλά από την Πολιτεία, αλλά αφού τον ρωτάμε θα μας πει: «Αν θέλει το Κράτος μπορεί να δώσει μια λύση με την έγκριση διαφόρων σκευασμάτων που τα επιτρέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά για κάποιους λόγους δεν φτάνουν ποτέ στην Ελλάδα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μας δυσκολεύει στον ανταγωνισμό με τους Ευρωπαίους βιοκαλλιεργητές, ενώ ένα ακόμα παράδοξο είναι ότι πολλά σκευάσματα έχουν τεράστιες διαφορές στην τιμή με τα αντίστοιχα στην Ευρώπη. Ακόμη, η πρόσβαση σε χρηματοδότηση μέσω Τραπεζών είναι από δύσκολη έως αδύνατη για μικρούς παραγωγούς, παρά τις περί του αντιθέτου δηλώσεις των υπευθύνων. Αυτός είναι ο κυριότερος λόγος που παρά την ύπαρξη πολλών χρηματοδοτικών προγραμμάτων, όπως π.χ. το Leader οι νέοι δεν μπορούν να επενδύσουν, μιας και λείπουν τα ίδια κεφάλαια. Τέλος χρειαζόμαστε σωστή ενημέρωση για να αποφύγουμε απατεωνιές με τα μη πιστοποιημένα δέντρα που προορίζονται για νέες φυτεύσεις».

Του Γιώργου Ρούστα

Πηγή: eleftheria.gr

Εικόνες θέματος από mammuth. Από το Blogger.