Παρουσιάστηκαν από τον Δ. Κουρέτα οι προτάσεις για την αντιπλημμυρική θωράκιση της Θεσσαλίας – Το σημείο διαφωνίας με τους Ολλανδούς (φωτό – βίντεο)

Μια γενική θεώρηση του σχεδίου αποκατάστασης των ζημιών από τις καταστροφικές πλημμύρες του περασμένου Σεπτεμβρίου και της αντιπλημμυρικής θωράκισης της Θεσσαλίας παρουσίασε σήμερα, το μεσημέρι της Τρίτης ο Περιφερειάρχης, κ. Δημήτρης Κουρέτας, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου.

Πρόκειται για μια συλλογική δουλειά περίπου πέντε μηνών, που έχει γίνει από περισσότερα από 40 άτομα από την Περιφέρεια Θεσσαλίας, τις τεχνικές υπηρεσίες και τους συνεργάτες μηχανικούς. Όπως τόνισε ο κ. Κουρέτας «ο προγραμματισμός αυτός θα είναι πάρα πολύ χρήσιμος στην προσπάθεια που γίνεται από την Κυβέρνηση και την Ολλανδική εταιρεία HVA» στη διαδικασία εκπόνησης του τελικού πλάνου, την τελική μορφή του οποίου θα έχουμε στη διάθεσή μας μέσα στις επόμενες ημέρες.

«Έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα μεγάλο πρόβλημα, το οποίο ουσιαστικά είναι τέσσερα προβλήματα: ο συνεχιζόμενος κίνδυνος πλημμυρών του 50% των καλλιεργειών, η δραματική μείωση της διαθεσιμότητας του αρδευτικού νερού, η διάβρωση των επικλινών εκτάσεων και η υποβάθμιση της γονιμότητας των περισσότερων εδαφών».

Η κοστολόγηση των προτάσεων της Περιφέρειας Θεσσαλίας αγγίζει τα 2 δις ευρώ., για τη διάθεση των οποίων αναμένεται να γίνει ακριβής συμφωνία με την Κυβέρνηση τις επόμενες ημέρες.

Όπως ανέφερε ο κ. Κουρέτας, υπάρχει σύγκλιση απόψεων μεταξύ Περιφέρειας και HVA στα περισσότερα ζητήματα του σχεδιασμού των έργων. Το κύριο σημείο διαφωνίας έγκειται στην αποστράγγιση και διαχείριση των νερών της Κάρλας. «Εμείς θεωρούμε ότι θα πρέπει να φτιαχτεί το έργο από την Κάρλα μέχρι το Αιγαίο, να οδηγούμε το νερό από τον Πηνειό και το φράγμα της Γυρτώνης προς στο Αιγαίο», δήλωσε ο Περιφερειάρχης, αναφερόμενος στη δημιουργία σήραγγας η οποία είχε προταθεί τους προηγούμενους μήνες, την οποία χαρακτήρισε ως «βαλβίδα ασφαλείας» για τη Θεσσαλία. Έκανε ακόμα λόγο για τις διαφορετικές συνθήκες που επικρατούν στο κανάλι του Παγασητικού, σε σχέση με πριν 60 χρόνια που δημιουργήθηκε το έργο, λόγος για τον οποίο «θα ήταν πιο συνετό το νερό να πηγαίνει στην ανοιχτή θάλασσα του Αιγαίου», έργο το οποίο, μαζί με τα συνοδά έργα, ανέρχεται περίπου στα 50 εκ. ευρώ. Όπως εξήγησε, λόγω των φερτών υλικών στην περιοχή, υπάρχουν σημεία στα οποία μιλάμε για κανάλι, ενώ σε άλλα για τάφρο, ενώ υπάρχουν “εγκλωβισμένα” περίπου 7 εκ. κυβικά νερού, τα οποία θα οδηγηθούν προς τον ταμιευτήρα της Κάρλας σε περίπου τρεις εβδομάδες. Μόλις τελειώσει, θα δώσουμε εικόνα για το αν μπορεί να επισπευστεί η απάντληση σε ολόκληρη την Κάρλα».

Όσον αφορά στα ορεινά φράγματα, μαζί με εκείνα της Πύλης, του Μουζακίου και του Ενιπέα, που αποτελούν «πολύ μεγάλη ασπίδα στην ορεινή περιοχή της Θεσσαλίας», το κόστος τους ανέρχεται συνολικά γύρω στα 500 εκ ευρώ. Ταυτόχρονα, τα έργα ορεινής υδρονομίας, υπολογίζονται στα 500 εκ. κυβικά.

Εμείς προτείνουμε αντικαταστάτη ανοικτών αγωγών με κλειστούς αγωγούς άρδευσης και στάγδην άρδευση, κόστος που υπολογίζεται περίπου 200 εκ. ευρώ.

Συνολικά, το κόστος ολόκληρου του προγραμματισμού ανέρχεται λίγο πάνω από τα 2 δις. ευρώ, σχεδόν το μισό δηλαδή από το κόστος που προτείνει η Ολλανδική εταιρεία.

Αναφορικά με το ζήτημα του βαμβακιού, που αποτέλεσε αντικείμενο διαφωνίας τις τελευταίες ημέρες, ο κ. Κουρέτας τόνισε πως έχει «τεράστια προστιθέμενη αξία για τη Θεσσαλία αλλά κατηγορείται ότι είναι “υπαίτιο”. Θα πρέπει να φροντίσουμε να κλείσει το υδατικό έλλειμα και να συνεχίσει να καλλιεργείται το βαμβάκι». Έκανε επίσης λόγο για την παύση λειτουργίας των περισσότερων βιοτεχνιών νηματουργίας και κατασκευής ρούχων, πολλές από τις οποίες λειτουργούσαν στη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλία, που είχε ως συνέπεια την εισαγωγή προϊόντων από την Τουρκία. «Ο στρατός παίρνει ρούχα από τα Άδανα. Αυτό νομίζω μπορούμε να το αλλάξουμε. Θα πρέπει να κοιτάξουμε πολύ πάνω στη μεταποίηση του βαμβακιού», δήλωσε επιπλέον.

Για τα έργα στην περιοχή του Αχελώου και οι δύο πλευρές συγκλίνουν στο ότι θα πρέπει να γίνει μεταφορα του φράγματος της Συκιάς, για τον εμπλουτισμό του υπόγειου υδροφορέα, ενώ τόνισε ότι δεν πρόκειται για εκτροπή.

Διάσταση απόψεων με την Ολλανδική εταιρεία

Σε σχέση με τη διάσταση απόψεων που φάνηκε να επικρατεί σε συγκεκριμένους τομείς του σχεδίου, ο κ. Κουρέτας τόνισε πως «όταν τόσοι άνθρωποι δουλεύουν, προσπαθούν να λύσουν ένα σοβαρό πρόβλημα, δεν έγινε “άσκηση” για να κουραστούμε», σημειώνοντας πως είναι λογικό να υπάρξουν διαφορετικές προσεγγίσεις, στις οποίες άλλωστε την τελική λύση θα δόσεις η Κυβέρνηση. «Η δική μας συμβολή είναι στο να βοηθήσουμε σε αυτή την κατεύθυνση, δεν είμαστε αντίπαλοι, αλλά σύνεργοι».

Το χρονοδιάγραμμα των έργων

Όπως εξήγησε ο Περιφερειάρχης, πρόκειται για επίπονες και περίπλοκες διαδικασίες, οι οποίες οπωσδήποτε δεν θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο.

Έκανε ακόμα λόγο για «αστοχίες, αβλεψίες και παραλείψεις δεκαετιών. Εμείς φτιάχνουμε σχέδιο τουλάχιστον τριετίας. Η Θεσσαλία ήταν για δεκαετίες στραμμένη σε μια σαφή κατεύθυνση, κανείς δεν καταλάβαινε τη σημασία των μεγάλων φραγμάτων»

Τα μεγάλα φράγμα σε Σκοπιά, Πύλη και Μουζάκι στην καλύτερη περίπτωση θα έχουν ολοκληρωθεί το 2027 εάν ξεκινήσουν φέτος. Άμεσα θα ξεκινήσει η διάνοιξη των ποταμών, ενώ στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να γίνει η προτεραιοποίηση των διαδικασιών μέσα φυσικά και από τη συνεργασία με την Κυβέρνηση.

Δείτε βίντεο:

Δείτε φωτογραφίες:        

Ζωή Μπουρουτζή – ΦΩΤΟ/ΒΙΝΤΕΟ: Κώστας Τσιάρας

Πηγή:onlarissa.gr

Εικόνες θέματος από mammuth. Από το Blogger.